"mother did it need to be so high"
Ja, jag vet att Roger Waters inte tänkte på Pink Floyd eller andra bands volym när han skrev den raden. Men jag gör det.
Jag förstår inte varför ett instrument nuförtiden inte för låta som det gör utan måste spelas högre. Senast jag retade mej på det var på den annars fantastiska föreställning som Netherlands Dans Theater gjorde på Dansens hus för en dryg vecka sen. I den andra av danserna "Click-Paus-Silence" hade den för underetecknad okände Dick Schüttel skrivit en komposition som den första halvan var elektronisk, emellanåt med skärande, vassa ljud i en volym som skar i inte bara mina öron. Den halvan avslutades med ett crescendo både i ljud och ljus - som eventuellt skulle symbolisera en explosion (jag hittade dock inget explosivt i dansen - närmast tvärtom). Den andra halvan av dansen beledsagades av lugn och stilla pianomusik. Hade den framförts på ett piano på scenen hade det varit underbart, men pianot/flygeln var inspelat och volymen uppdragen så att det mer kändes som om vi i publiken låg under flygeln än satt och lyssnade en bit bort - varför? Inte så att den stillsamma musiken var plågsamt hög - det var bara irriterande och onödigt. Och gjorde det mycket svårt att koncentrera sej på den mycket lugna dansen.
Vi är olika tåliga mot höga ljud, och vi hör olika bra. Och det finns ett mycket litet antal människor som vistas i mycket bullriga miljöer dag efter dag utan att bli hörselskadade - men varför ska just dom bestämma. Fler och fler männickor får sin hörsel nedsatt och/eller får tinnitus av de höga ljudnivåerna på konseryter, danser mm. Varför? Varför framförs musik på konserter med en volym som tvingar både publiken och musikerna att bära hörselskydd? Vilka är det som är så korkade? Vi har bara två öron - & de ska räcka länge, åtminstone ett par konserter till...
Jag förstår inte varför ett instrument nuförtiden inte för låta som det gör utan måste spelas högre. Senast jag retade mej på det var på den annars fantastiska föreställning som Netherlands Dans Theater gjorde på Dansens hus för en dryg vecka sen. I den andra av danserna "Click-Paus-Silence" hade den för underetecknad okände Dick Schüttel skrivit en komposition som den första halvan var elektronisk, emellanåt med skärande, vassa ljud i en volym som skar i inte bara mina öron. Den halvan avslutades med ett crescendo både i ljud och ljus - som eventuellt skulle symbolisera en explosion (jag hittade dock inget explosivt i dansen - närmast tvärtom). Den andra halvan av dansen beledsagades av lugn och stilla pianomusik. Hade den framförts på ett piano på scenen hade det varit underbart, men pianot/flygeln var inspelat och volymen uppdragen så att det mer kändes som om vi i publiken låg under flygeln än satt och lyssnade en bit bort - varför? Inte så att den stillsamma musiken var plågsamt hög - det var bara irriterande och onödigt. Och gjorde det mycket svårt att koncentrera sej på den mycket lugna dansen.
Vi är olika tåliga mot höga ljud, och vi hör olika bra. Och det finns ett mycket litet antal människor som vistas i mycket bullriga miljöer dag efter dag utan att bli hörselskadade - men varför ska just dom bestämma. Fler och fler männickor får sin hörsel nedsatt och/eller får tinnitus av de höga ljudnivåerna på konseryter, danser mm. Varför? Varför framförs musik på konserter med en volym som tvingar både publiken och musikerna att bära hörselskydd? Vilka är det som är så korkade? Vi har bara två öron - & de ska räcka länge, åtminstone ett par konserter till...
0 Comments:
Post a Comment
<< Home